Senarai Harga Insurans Kereta

Jika anda ingin membeli kereta pertama anda dan ingin mengetahui senarai harga insurans kereta serta senarai harga insurans kereta mengikut CC, artikel ini adalah tepat untuk anda.

Ketahui lebih lanjut tentang senarai harga insurans kereta dan cara untuk membelinya dengan terus membaca!

Adakah Anda Boleh Mendapatkan Senarai Harga Insurans Kereta Mengikut CC Dengan Lengkap?

Mendapatkan senarai harga insurans kereta bagi setiap jenis kereta yang dipecahkan mengikut kapasiti enjin (CC) adalah agak mencabar. Harga insurans sering turun naik dan ia bergantung kepada beberapa faktor tambahan yang lain, bukan hanya daripada kapasiti enjin (CC) semata-mata. Berbanding dengan harga roadtax, harga insurans kereta tidak sama sekali seperti harga roadtax yang sudah mempunyai harga tetap bagi setiap tahun.

Kadar NCD semasa pemilik kenderaan, sejarah pemanduan, tempat tinggal, tahun kereta itu dikeluarkan, serta jenis insurans yang dipilih adalah beberapa faktor tambahan yang akan diambil kira semasa memutuskan harga insurans kereta seseorang.

Ini bermakna walaupun kereta anda dan kereta rakan mempunyai CC yang sama, harga insurans kereta akan tetap berbeza jika faktor lain yang dinyatakan di atas diambil kira.

Sebagai contoh, katakan rakan anda memandu Perodua Axia 1.0 dan anda memandu Proton Saga 1.0. Walaupun kedua-dua kereta mempunyai kapasiti enjin yang sama, harga insurans kereta untuk setiap kenderaan tetap akan berbeza.

Contoh Sebut Harga Insurans Kereta Berdasarkan CC (Anggaran)

Walau bagaimanapun, berdasarkan jenama, NCD dan harga pasaran kereta yang sama, kami mungkin boleh memberikan contoh cara anggaran senarai harga insurans kereta mengikut CC. Satu perbezaan bagi contoh-contoh kereta di bawah adalah hanya CC enjin sahaja.

Untuk maklumat lanjut, lihat di bawah:

Contoh Anggaran Senarai Harga Insurans Kereta Perodua Myvi (Berlainan CC)

Kapasiti Enjin (CC) Senarai Harga Insurans Kereta Mengikut CC
1.0 RM330.00
1.3 RM420.00
1.5 RM600.00

Contoh Anggaran Sebut Harga Insurans Kereta Perodua Bezza (Berlainan CC)

Kapasiti Enjin (CC) Senarai Harga Insurans Kereta Mengikut CC
1.0 RM390.00
1.3 RM450.00

Contoh Anggaran Sebut Harga Insurans Kereta Honda Civic (Berlainan CC)

Kapasiti Enjin (CC) Senarai Harga Insurans Kereta Mengikut CC
1.5 RM1150.00
1.8 RM1340.00

Contoh Anggaran Sebut Harga Insurans Kereta Honda Accord (Berlainan CC)

Kapasiti Enjin (CC) Senarai Harga Insurans Kereta Mengikut CC
2.0 RM2230.00
2.4 RM2700.00

Contoh Anggaran Sebut Harga Insurans Kereta Proton Saga (Berlainan CC)

Kapasiti Enjin (CC) Senarai Harga Insurans Kereta Mengikut CC
1.3 RM436.50
1.6 RM698.00

*P/S: Anggaran berikut hanyalah satu contoh dan mungkin tidak sepenuhnya tepat dengan harga insurans kereta yang anda perlu bayar.

Cara Untuk Mengurangkan Harga Insurans Kereta Anda

Dengan mengikuti tips ini, anda boleh memastikan bahawa premium yang anda bayar adalah munasabah dan sesuai untuk perlindungan yang anda perlukan.

Cadangan ini akan membantu anda dalam mengurangkan harga insurans kereta anda, dan anda boleh menggunakannya sebagai rujukan agar tiada pembaziran berlaku untuk pembaharuan masa hadapan.

1. Semak Nilai Insurans Kereta Anda

Anda harus memastikan bahawa nilai kereta anda mengikut Nilai Pasaran Semasa (Current Market Value). Klik di sini dan anda akan dibawakan ke laman web yang dapat membantu pengguna untuk mengesahkan nilai pasaran semasa kenderaan.

2. Periksa Amaun Atau Peratusan “Loading” Dalam Polisi Insurans Kenderaan Anda

Dalam dunia insurans, loading adalah kata lain untuk “caj tambahan” yang ditambahkan pada premium berasaskan risiko. Walaupun merujuk kepada risiko yang sama, setiap firma insurans menetapkan nisbah loading yang berbeza daripada yang lain. Sesetengah firma insurans mengenakan kos loading antara 15% hingga 35%, berdasarkan polisi yang digariskan oleh perniagaan.

Oleh itu, anda bebas memilih firma insurans yang mengenakan loading dengan kadar rendah atau tiada loading sama sekali. Anda boleh mencuba nasib anda dan mencadangkan agar ejen anda berunding dengan firma insurans untuk membatalkan loading anda.

3. Dapatkan Insurans Kenderaan Anda Terus Dengan Syarikat Insurans Anda

Adakah anda sedar bahawa 10% daripada jumlah premium yang anda bayar pergi kepada ejen anda sebagai komisen? Diskaun sehingga 15% kini boleh diperolehi pada mana-mana polisi yang dibeli terus daripada pembekal insurans (bergantung pada jenis perlindungan), menurut Bank Negara Malaysia (BNM). Anda akan menerima diskaun 10% jika anda membeli perlindungan insurans kereta.

Walau bagaimanapun, bagi sesetengah orang, industri insurans adalah agak teknikal. Oleh itu, untuk memastikan anda sentiasa mendapat perlindungan dan nasihat yang bernas tentang insurans, ia lebih baik untuk mengambil perkhidmatan ejen bereputasi dan berpengalaman yang boleh memberikan bimbingan mengikut keperluan, terutamanya sekiranya anda perlu mengemukakan tuntutan insurans anda.

4 Jenis Caj Tambahan Yang Akan Ditambahkan Pada Harga Premium Insurans Kereta Anda

  • 6% Cukai Jualan Dan Perkhidmatan (SST)
  • Duti Setem Berjumlah RM10
  • Perlindungan Tambahan (Hanya Dikenakan Pada Yang Ambil Sahaja)
  • Komisyen (Jika Membeli Insurans Menerusi Ejen)

Bagaimana Cara Untuk Mendapat Sebut Harga Insurans Kereta?

Pilihan terbaik ialah dengan hanya mendapatkan sebut harga untuk insurans kereta anda daripada platform insurans kereta dalam talian yang terbaik, seperti Fatberry. Tiada kertas kerja diperlukan. Hanya masukkan butiran anda, dan dalam beberapa minit, kami akan menilai kriteria harga insurans yang diminta dan mengeluarkan senarai kenderaan dan harga anda!

___________________________________________________________________________________________________

Fatberry is a comprehensive platform with a wide range of car insurance in Malaysia where you can buy your preferred car insurance online instantly. You can choose from the available insurance brands and select the plans that suit your needs as well as requirements.

 

 

Recommended Reads

Follow Us For Latest Updates!