Insurans Kesihatan

insurans kesihatan

Apakah itu Insurans Kesihatan?

Insurans Kesihatan ialah insurans yang biasanya bertujuan untuk menampung perbelanjaan rawatan perubatan swasta, termasuk perkhidmatan kemasukan ke hospital dan penjagaan kesihatan. Ia juga merupakan insurans yang memberikan perlindungan kepada anda jika anda didapati mempunyai penyakit yang dilindungi atau pernah mengalami kemalangan.

Ia adalah perjanjian undang-undang antara pemegang polisi dan pembekal insurans yang membayar kos perubatan yang berpotensi. Bayaran premium perlu dibuat kepada pembekal insurans supaya mereka akan menampung sebahagian atau semua kos perubatan anda semasa kecederaan, sakit atau kemalangan.

Mengapa Saya Harus Mempunyai Insurans Kesihatan di Malaysia?

Insurans Kesihatan adalah penting untuk beberapa sebab dan ia akan diterangkan dalam bahagian ini secara terperinci.

1. Mencapai Ketenangan Fikiran

Terdapat banyak perkara untuk kita bimbang tentang hidup di dunia ini. Apabila anda mempunyai insurans kesihatan, ia tidak akan mengganggu ketenteraman hidup anda kerana anda tahu anda mempunyai bantuan dari insurans kesihatan! Anda tidak perlu risau tentang perkara seperti berapa kos sesuatu atau tempat yang anda mampu untuk pergi dengan kewujudan insurans kesihatan. Insurans kesihatan boleh melindungi anda dengan mudah sekiranya berlaku kecemasan.

2. Kos Perubatan yang Meningkat

Dengan ekonomi yang tidak stabil dan kenaikan harga untuk keperluan asas kehidupan, kos perubatan semakin meningkat setiap tahun. Akibatnya, pelanggan yang mengalami kecemasan perubatan akhirnya perlu menggunakan simpanan mereka.

Ini memberi kesan kepada rancangan masa depan mereka. Insurans kesihatan pastinya berguna untuk membantu anda mengatasi situasi seperti ini.

3. Nikmati Faedah Tambahan

Setiap penyedia insurans kesihatan akan memberikan anda beberapa faedah penting. Antaranya termasuk diskaun untuk keluarga, perlindungan untuk keadaan sedia ada, pengebilan terus untuk rawatan pesakit dalam dan luar tanpa bayaran tunai dan ansuran.

Apakah Yang Akan Ditanggung oleh Insurans Kesihatan di Malaysia?

Insurans kesihatan di Malaysia akan menanggung anda apabila anda memerlukan kemasukan hospital dan pembedahan, mengalami sakit kritikal, hilang upaya pendapatan dan pendapatan hospital.

Apakah Perbezaan antara Insurans Kesihatan dan Insurans Hayat?

Insurans Hayat menyediakan manfaat dalam bentuk bantuan kewangan kepada keluarga anda apabila anda meninggal dunia. Ia adalah skim caruman kewangan yang memerlukan komitmen anda untuk membayar secara bulanan/ tahunan.

Pembayaran akan dibuat kepada tanggungan anda secara sekaligus selepas kematian anda (untuk perbelanjaan pengebumian, perbelanjaan sara hidup yang berterusan, menyelesaikan hutang anda, untuk pendidikan anak-anak) atau dalam kes jika anda menjadi hilang upaya kekal, maka pembayaran akan disalurkan terus kepada anda.

Manakala Insurans Kesihatan melindungi kos perubatan yang ditanggung akibat penyakit. Dengan peningkatan rawatan perubatan pada masa kini, perbelanjaan ini boleh termasuk bil kemasukan ke hospital, harga farmaseutikal atau yuran perundingan perubatan.

Walau bagaimanapun, tidak semua jenis penyakit akan dilindungi oleh kos rawatan dan ubat oleh syarikat insurans kerana ia bergantung kepada terma dan syarat.

Adakah Saya Perlu Mendapatkan Insurans Kesihatan Tambahan Jika Saya Dilindungi oleh Insurans Faedah Pekerja Syarikat Saya?

Anda MESTI mendapatkan insurans kesihatan anda sendiri. Berikut adalah faktor-faktornya:

1. Had Tahunan Yang Tidak Mencukupi

Perbezaan asas antara insurans kumpulan dan insurans individu adalah had perlindungan. Insurans kesihatan kumpulan sering memberikan had perlindungan yang kurang berbanding insurans individu. Ini dapat menyebabkan dana yang tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan perubatan anda, dan secara langsung terpaksa menggunakan dana anda sendiri.

2. Anda Tidak Mempunyai Pemilikan Ke Atasnya

Perlindungan dan faedah anda tidak boleh diperbaharui. Majikan anda ialah pemilik pelan anda, dan mereka mempunyai kuasa untuk memindanya. Ini menunjukkan bahawa pelan anda mungkin diturunkan, dan anda akan menerima kurang perlindungan dan faedah yang mungkin tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan perubatan anda.

3. Ia Ditentukan Oleh Status Kerja Anda

Faedah pekerja hanya dilindungi oleh polisi insurans jika anda bekerja. Bagaimana jika anda telah berhenti atau ingin berhenti kerja? Insurans dari syarikat anda tidak akan melindungi anda lagi. Jika sesuatu yang tidak dijangka berlaku pada masa itu, anda perlu menampung perbelanjaan perubatan dan mungkin perlu menggunakan wang simpanan anda.

Bilakah Saya Perlu Membeli Insurans Kesihatan?

Anda harus membeli insurans kesihatan sekarang! Ini disebabkan apabila anda bermula lebih awal, kadar premium adalah lebih rendah! Tambahan pula, bermula lebih awal membolehkan anda lebih fleksibel dalam mendapatkan pelan yang lebih lengkap yang memenuhi keperluan dan bajet anda. Ia juga membantu dalam mendapat bantuan awal apabila anda mengalami gangguan gaya hidup seperti penyakit jantung, strok, tekanan darah tinggi dan kencing manis.

Apakah Faktor Yang Perlu Dipertimbangkan Sebelum Membeli Insurans Kesihatan?

Berikut ialah soalan paling kritikal untuk ditanya kepada pembekal insurans sebelum membeli satu untuk diri sendiri atau keluarga anda:

  • Apakah yang termasuk dalam polisi anda?
  • Apakah penyakit/kecederaan yang dilindungi oleh polisi anda?
  • Bagaimanakah prosedur tuntutan berjalan?
  • Berapa lamakah tempoh menunggu?
  • Apakah had tahunan anda?
  • Adakah ia akan meliputi keadaan sedia ada anda?
  • Di manakah anda boleh mencari senarai hospital/klinik panel?
  • Adakah polisi anda pulangan tunai atau polisi tanpa tunai?

Apakah Pengecualian Biasa?

Berikut adalah contoh pengecualian biasa:

  • Penyakit sedia ada
  • Pembedahan kosmetik
  • Pergigian/penglihatan/pendengaran
  • Bersalin
  • Kesihatan mental
  • Preskripsi untuk penjagaan pesakit luar

Apakah jenis polisi insurans kesihatan?

Terdapat pelbagai jenis perlindungan insurans kesihatan, termasuk:

  • Insurans Kemasukan Ke Hospital Dan Pembedahan
  • Insurans Penyakit Kritikal
  • Insurans Penjagaan Jangka Panjang
  • Insurans Kesihatan Yang Komprehensif
  • Insurans Pendapatan Hilang Upaya
  • Insurans Pendapatan Hospital

Adakah Pemeriksaan Perubatan Diperlukan di Malaysia Sebelum Membeli Insurans Kesihatan?

Sesetengah firma insurans memerlukan penilaian perubatan sebelum menjual insurans kesihatan di Malaysia, manakala yang lain tidak. Semak dengan syarikat insurans yang anda inginkan untuk pengesahan.

Adakah Perlindungan Saya Akan Dibatalkan Jika Saya Tidak Memperbaharui Tepat Pada Masanya?

Polisi anda sememangnya akan tamat tempoh. Akibatnya, adalah lebih baik untuk memperbaharui polisi anda tepat pada masanya untuk menjamin bahawa anda dilindungi secukupnya. Perbaharui polisi anda bersama Fatberry untuk memudahkan proses pembaharuan anda!

Di Manakah Saya Boleh Memperbaharui Polisi Insurans Saya?

Anda boleh memperbaharui perlindungan anda melalui laman web syarikat insurans anda, melalui laman web ejen anda, atau melalui laman web kami.

Konklusi

Memandangkan kos perubatan semakin meningkat, ia adalah sangat penting untuk anda membuat persediaan awal untuk sebarang kejadian yang tidak diingini. Anda mungkin berada dalam keadaan sihat sekarang tetapi tiada jaminan bahawa anda akan kekal sihat pada masa hadapan.

Insurans kesihatan akan membantu melindungi kesihatan dan kewangan anda. Pertimbangkan semua perkara penting sebelum membeli sebarang insurans kesihatan. Untuk maklumat lanjut, anda juga boleh berunding dengan kami di Fatberry untuk mendapatkan nasihat profesional dan tidak berat sebelah. Selain itu, Fatberry juga menawarkan pelbagai insurans seperti insurans kereta dan insurans perjalanan.

___________________________________________________________________________________________________

Fatberry adalah platform yang menawarkan insuran-insuran yang terbaik dalam talian. Anda boleh memilih dari pelbagai jenis insuran daripada harga yang terendah! Jenis-jenis insuran yang ditawarkan di dalam laman sesawang Fatberry adalah insuran kereta, motor, kesihatan, pelancongan dan akan datang, insuran denggi.

 

 

Recommended Reads

Follow Us For Latest Updates!